Nemokamas pristatymas nuo 30€

Puikus pasirinkimas!

Tarpinė suma (0 items)

0.00

Vitaminas D: kai saulės mažai – nepamirškite pasirūpinti vitamino D papildais

Vitaminas D: kai saulės mažai – nepamirškite pasirūpinti vitamino D papildais

Vitaminas D: kai saulės mažai – nepamirškite pasirūpinti vitamino D papildais


               Apie vitaminą D ir jo svarbą viešai daugiau pradėta kalbėti dar palyginti neseniai. Prieš kelis metus turbūt ne kiekvienas dar buvo girdėjęs apie šio vitamino naudą ir svarbą mūsų organizmui. O ir šiandien turbūt retas kuris gali tiksliai įvardyti, kam reikalingas vitaminas D bei kaip žinoti, ar jums reikia šio vitamino papildų?

Taigi šiame tekste norime trumpai apžvelgti vitamino D atradimo istoriją bei jo svarbą, daugiau papasakoti apie tai, kaip žinoti, kada reikia atlikti vitamino D tyrimą bei vartoti papildus. Į vitamino D kiekį organizme itin svarbu atkreipti dėmesį žiemos metu (kai saulės mažiau), taip pat žmonėms dirbantiems uždarose patalpose (pvz., ofise), vegetarams ar žmonėms nevalgantiems žuvies. Jei jūs patenkate į kurią nors iš įvardytų grupių – būtinai skaitykite toliau!


Vitaminas D – mažas, bet galingas


               1967 metais buvo atrasta aktyvi vitamino D forma (1,25-(OH)2D) ir mokslininkai ją susiejo su kaulų ir raumenų sveikata. Tyrimai vyksta toliau, o šiandien vitaminas D yra ne tik biochemikų ir chemikų, bet ir mitybos specialistų bei gydytojų tyrimo objektas. Vitamino D tyrimų laukas yra laikomas vienu svarbiausių šiuolaikinėje medicinoje. Tačiau kas pirmasis pastebėjo jo svarbą mūsų organizmui? Ką apie vitamino D svarbą sako šiandieninis mokslas?


Vitamino D atradimo istorija


               Nors vitaminas D mūsų lėkštėje ir organizme yra jau nuo seniausių laikų, tačiau jo tyrimų pradžią galima laikyti tik 17 a. Jo pradžioje mokslininkai aprašė vieną iš tuo metu dažnų ligų – rachitą. Rachitas, tai vaikų liga, pasireiškianti dėl medžiagų apykaitos sutrikimo ir trūkumo. Dažna rachito priežastis – vitamino D trūkumas dėl prastos mitybos ir / ar nepakankamo saulės kiekio. Nors pati liga ir buvo pastebėta gerokai anksčiau, tačiau tik 20 a. pradžioje mokslininkai susiejo saulės ir vitamino D trūkumo įtaką rachito atsiradimui. O tada sparčiai pradėjo vystytis vitamino D tyrimai bei buvo atrasta vis daugiau jo teikiamų naudų.


Trumpai: vitaminas D šiandien


               Mitybos papildymu vitaminu D labiau reikia rūpintis naujagimiams ir vaikams iki 4 metų, vyresniems žmonėms, taip pat tiems, kurie nevalgo žuvies, kepenų, gyvena šaltesnio klimato juostose, kur saulės šviesos yra mažai – ypač, gyvenantiems šiaurės šalyse. Taip pat žmonėms, kurių oda yra tamsesnė, nes jų organizmas sunkiau gamina vitaminą D būdamas saulėje. Didžiosios Britanijos Nacionalinė sveikatos tarnyba teigia, kad vaikai, vyresni nei 4 metų amžiaus, bei visi suaugusieji, kurie dėvi visą kūną dengiančius rūbus, daugumą laiko praleidžia patalpose ar yra slaugos namuose / ligoninėje, turėtų kasdien vartoti 10 μg arba 400 TV vitamino D papildų dozę. Apie rekomenduojamas vitamino D dozes ir kodėl labai svarbu didesnes dozes vartoti tik pasitarus su savo gydytoju plačiau pakalbėsime toliau šiame tekste.


Vitamino D nauda mūsų organizmui


               Vitaminas D ir jo nauda yra aktyviai tiriami daugiau kaip 50 metų, nuo jo atradimo 1967 metais. Iš pradžių nelabai svarbiu laikytas vitaminas šiandien yra vienas svarbiausių – jo tyrimai yra rekomenduojami profilaktiškai, kai kuriose šalyse net ir atliekami nemokamai pagal prevencines programas ar papildai tiesiog dalijami nemokamai rizikos grupėje esantiems žmonėms. Taigi kam tiksliai mūsų organizme yra reikalingas šis vitaminas?

               EFSA (Europos maisto saugos tarnyba) nurodo šias vitamino D naudas:

  • Kaulų ir dantų sveikata. Vitaminas D padeda įsisavinti kalcį ir fosforą. Šie mineralai yra būtini stipriems kaulams ir dantims formuoti.
  • Imuninė sistema. Vitaminas D svarbus ir mūsų imuninei sistemai bei atsparumui ligoms. Reikiamas jo kiekis gali pagerinti imuninės sistemos funkciją.


Kaip žinoti, kiek vitamino D jums reikia?



               Geriausia būtų pasitarti su savo šeimos gydytoju ir atlikti kraujo tyrimą, kuris tiksliai parodys, kiek vitamino D yra jūsų organizme. Šaltesnio klimato juostose gyvenantiems žmonėms šį tyrimą rekomenduojama atlikti profilaktiškai bent kartą per 1–2 metus, ypač jei apžvelgus savo mitybą,  joje nėra ar yra tik labai mažai produktų, turinčių vitamino D, tai reiškia, kad vitaminą D jūs gaunate tik iš saulės. Jei gyvenate ne ties pusiauju, galima gana užtikrintai teigti, kad vien saulės šviesos nepakanka reikiamam vitamino D kiekiui organizme užtikrinti. Štai produktai, kuriose yra vitamino D:

  • Grybai (augę natūralioje aplinkoje, o ne dirbtiniame apšvietime),
  • Silkė,
  • Lašiša,
  • Tunas,
  • Kiaušinių tryniai,
  • Vitaminu D praturtinti produktai: pienas ir augaliniai gėrimai, jogurtas, tofu, sausi pusryčiai.

Perskaičius šį sąrašą iškart matyti, kad ypač vegetarai ir veganai turėtų susirūpinti dėl reikiamo vitamino D kiekio. Taip pat dėmesį reikėtų atkreipti ir į vaikų mitybą, nes jie dažnai nemėgsta žuvies, kiaušinių, grybų – pagrindinių vitamino D šaltinių mūsų mityboje. Skirtingose šalyse į maistą yra papildomai dedami skirtingi kiekiai vitamino D (ar išvis nededami), todėl atkreipkite dėmesį į tai, kai kitą kartą apsilankysite parduotuvėje.


Atlikite vitamino D tyrimus ir įsigykite papildus


               Šiame tekste jau ne kartą akcentavome, kad yra svarbu atlikti vitamino D tyrimus ir tik tada pasirinkti, kokią dozę šio papildo gerti. Kodėl tai taip svarbu? Vitaminas D kaip ir bet kuris kitas vitaminas, yra svarbus ir veiksmingas tik tada, kai jo mūsų organizme yra reikiamas kiekis. Tiek vitamino D trūkumas, tiek ir perteklius gali sukelti nemalonius simptomus. Todėl labai svarbu pačiam „nepasiskirti“ didelės vitamino D dozės, kad jo neperdozuotumėte.

               Vitamino D papildų dozės įprastai yra matuojamos mikrogramais (μg) arba tarptautiniais vienetais (TV) - 1 μg atitinka 40 TV.  Referencinė maistinė vitamino D vertė tiek suaugusiesiems, tiek ir vaikams yra 10 μg (400 TV) per parą. Kūdikiams iki 6 mėn. rekomenduojama neviršyti 25 μg (1000 TV) vitamino D dozės per parą, kūdikiams iki 1 metų - 35 μg (1400 TV), 1-10 metų vaikams - 50 μg (2000 TV), o visiems likusiems, t.t. ir nėščioms bei maitinančioms motinoms, 100 μg (4000 TV).


Būkite sveiki!


               Vitaminas D – svarbi maistinė medžiaga, kurios turėtume gauti kasdien. Vitaminas D yra svarbus mūsų kaulų ir raumenų sveikatai, taip pat jis prisideda prie imuninės sistemos veiklos, todėl yra itin aktualus šaltuoju metų laikotarpiu. Vitamino D papildus reikia vartoti laikantis ant pakuotės nurodytų rekomendacijų, nes vitamino D perteklius gali būti toks pat pavojingas kaip ir jo trūkumas. Jei niekada nesate atlikę vitamino D tyrimo – padarykite tai dabar ir būsite tikri, kokio dydžio dozę jums reikėtų vartoti. Jei nesate tikri dėl vitamino D ir kitų papildų ar vaistų vartojimo kartu, prieš pradėdami vartoti vitaminą D būtinai pasitarkite su gydytoju ar vaistininku. Būkite sveiki!


CTA icon

Gaukite išskirtinius pasiūlymus el. paštu!

Pateikdami savo el. paštą sutinkate su mūsų Taisyklėmis ir sąlygomis ir Privatumo politika.

Prašome įvesti el. pašto adresą